Premieră națională! România va avea primul oraș cu trafic dirijat de inteligența artificială
Cluj-Napoca devine primul oraș în care traficul va fi dirijat cu ajutorul inteligenței artificiale. Orașul din inima Transilvaniei intră într-un proiect european care promite să elimine opririle inutile din trafic și să le ofere șoferilor un drum mai fluid și mai puțin stresant spre destinație.

Inteligența artificială, noul agent de circulație
Sistemul se bazează pe senzori digitali montați în intersecțiile principale, care vor colecta în timp real date despre trafic: numărul de mașini, tipurile acestora și direcția de deplasare. Toate aceste informații vor fi analizate instantaneu de un software bazat pe AI, care va decide când și unde să se schimbe culoarea semaforului – totul cu scopul de a reduce la minimum opririle inutile.
„În loc să fie totul pe pilot automat, semafoarele vor gândi în timp real, în funcție de fluxul real de trafic. AI va decide cine primește verde, astfel încât să menținem mișcarea constantă acolo unde este cea mai mare nevoie”, explică Alex Prunean, reporter Observator.
Autoritățile locale speră să creeze un adevărat „val verde” de semafoare sincronizate, care să reducă timpii de așteptare în intersecții și, implicit, nivelul de poluare. Practic, mașinile vor putea traversa orașul cu cât mai puține opriri, într-un ritm fluid și previzibil.
„Inteligența artificială trebuie să ia decizii mai bune decât oamenii. Ne uităm la traseele cele mai folosite și optimizăm totul pentru a reduce timpul petrecut în trafic. Nu vorbim doar despre confort, ci și despre mediu”, spune Dan Tarcea, viceprimarul Clujului.
Experiența din trafic: trei opriri în 10 minute
Pentru a ilustra problema actuală, reporterii Observator au testat un traseu frecventat de șoferii clujeni, din centrul orașului până în cartierul Mănăștur. Concluzia? În doar 10 minute de mers, mașina a fost nevoită să oprească de cel puțin trei ori, imediat după ce plecase de la semaforul anterior.
„La nici 50 de metri după ieșirea din parcare, primul semafor era roșu. L-am trecut, dar după alte câteva sute de metri, am fost opriți iar. Trei opriri în 10 minute – toate inutile. AI-ul promite să le elimine pe toate”, a relatat Alex Prunean.
Cluj-Napoca este unul dintre cele trei orașe-pilot alese pentru a implementa acest sistem inteligent de dirijare a traficului, alături de Pécs (Ungaria) și Velenje (Slovenia). În total, proiectul va fi extins în 100 de orașe europene în următorii ani.
Investiția pentru Cluj este estimată la 400.000 de euro, fonduri provenite în parte din inițiative europene pentru orașe smart și mobilitate sustenabilă.
Locuitorii orașului par entuziasmați de idee. După ani în care s-au obișnuit cu ambuteiaje, opriri inutile și semafoare prost sincronizate, promisiunea unei mobilități inteligente este primită cu optimism.
„Dacă tehnologia poate face ceea ce oamenii nu au reușit în zeci de ani, atunci bine a venit AI-ul. Orice minut câștigat în trafic e un câștig pentru toți”, a spus un șofer clujean intervievat.
Ce urmează
Instalarea senzorilor și integrarea software-ului de inteligență artificială vor începe în a doua jumătate a anului 2025, iar primele rezultate ar putea fi vizibile chiar din 2026, dacă implementarea merge conform planului.
Clujul își asumă astfel rolul de lider în mobilitatea urbană inteligentă din România, iar dacă proiectul are succes, modelul ar putea fi replicat în alte orașe mari precum București, Iași sau Timișoara.
Ceea ce părea până de curând o idee SF – semafoare care „gândesc” – devine realitate în Cluj-Napoca. Cu ajutorul inteligenței artificiale, orașul face un pas important spre un trafic mai eficient, mai curat și mai puțin stresant. Iar dacă tehnologia se dovedește la înălțime, drumul spre un oraș cu adevărat smart abia începe.


































