Tunelurile noi din România ce vor doborî recordul Transfăgărășanului. De peste două ori mai lungi decât Capra-Bâlea, simbol al anilor '70
Timp de cinci decenii, tunelul Capra–Bâlea, parte a spectaculosului Transfăgărășan, a fost considerat cea mai impresionantă lucrare de infrastructură rutieră din România. Cu o lungime de 884 de metri, tunelul săpat în inima Munților Făgăraș a fost simbolul ambiției și forței de mobilizare a regimului comunist. Dar vremurile se schimbă, iar noile proiecte de autostrăzi promit să ducă România într-o nouă eră a conectivității rutiere, cu tuneluri care vor depăși cu mult performanțele anilor ’70.

Recordul Transfăgărășanului, înlocuit cu kilometri de tunel modern
În perioada următoare, România va inaugura unele dintre cele mai lungi tuneluri rutiere din Europa de Est, care vor contribui semnificativ la dezvoltarea rețelei de autostrăzi. Acestea vor asigura traversarea Munților Carpați și vor conecta regiuni istorice importante, precum Transilvania, Muntenia și Moldova, reducând semnificativ timpii de transport și sporind siguranța rutieră.
Care este cel mai lung tunel rutier aflat deja în construcție
Cel mai lung tunel rutier aflat în construcție este Tunelul Meseș, parte din Autostrada Transilvania (A3), între localitățile Poarta Sălajului și Nușfalău. Cu o lungime proiectată de 2,89 kilometri, tunelul va traversa Munții Meseș, în apropierea municipiului Zalău, și va fi format din două galerii, fiecare cu două benzi de circulație.
Contractul pentru construcția acestui tronson, în valoare de 6,62 miliarde de lei, a fost semnat în noiembrie 2024 cu o asociere condusă de compania turcească Makyol. Lucrările vor dura 78 de luni (18 luni pentru proiectare, 60 pentru execuție), fiind finanțate prin Programul Transport. În plus, segmentul de 41 de kilometri din care face parte tunelul va include și 65 de viaducte, poduri și pasaje, însumând 13 kilometri.
Un alt proiect de amploare
Un alt proiect de amploare îl constituie tunelurile de pe Autostrada A1 Lugoj–Deva, în zona Margina–Holdea. Aici sunt în lucru două tuneluri cu o lungime totală de 2,1 kilometri, prevăzute să fie finalizate în 2026. Acestea sunt parte a unui tronson de 14 kilometri și sunt executate în condiții tehnice complexe, folosindu-se metode de foraj protejat și consolidări speciale cu beton injectat sub presiune.
Tunelurile sunt componentele-cheie ale unei subsecțiuni de 3,5 kilometri, ce mai cuprinde un viaduct și un pasaj. Valoarea totală a proiectului depășește 843 milioane de lei, adică circa 50 de milioane de euro per kilometru.
Tunelurile din Carpații Meridionali, legătura strategică Sibiu-Pitești
Autostrada A1 Sibiu–Pitești, proiect de importanță strategică pentru România și UE, aduce în scenă alte două tuneluri impresionante:
- Tunelul Poiana, cu o lungime de 1,78 kilometri, aflat pe Secțiunea 3 (Cornetu–Tigveni), va fi construit cu ajutorul a două TBM-uri (tunnel boring machines), asigurând un standard modern de execuție. Contractul are o valoare estimată de 5,3 miliarde de lei.
- Tunelul Momaia, aflat pe Secțiunea 4 (Curtea de Argeș–Tigveni), a atins un moment important în martie 2025, când a fost finalizată prima galerie. Are o lungime de 1,35 kilometri și este primul tunel de autostradă forat complet în România. Finalizarea este estimată pentru anul 2026.
Provocarea Autostrăzii Unirii
În planificare avansată se află și Autostrada Unirii (A8), care va lega Târgu Mureș de Iași și Ungheni. Aceasta va include peste 20 de tuneluri rutiere care vor traversa Carpații Orientali, adăugând o complexitate fără precedent în infrastructura românească. În total, A8 va avea peste 300 de kilometri și va deveni o arteră vitală pentru mobilitatea est-vest, scriu cei de la Adevărul.