Avionul cu reacție împlinește 82 de ani. Chiar a fost inventat de Henri Coandă?

Avioanele cu reacție au revoluționat transporturile aeriene și tot ce a presupus aviația militară. Viteza oferită de motoarele cu turbină a dus la dezvoltarea unui număr mare de industrii.

Primul zbor oficial al aparatului Caproni Campini N.1, la 27 august 1940. Sursa: Wikipedia
Primul zbor oficial al aparatului Caproni Campini N.1, la 27 august 1940. Sursa: Wikipedia

În România, în anumite medii, se insistă asupra faptului că primul motor cu reacție ar fi, de fapt, opera savantului Henri Coandă. Acesta a prezentat la un salon aeronautic, de la Paris, un avion propulsat de un motor fără elice, în 1910.

Evident, și Henri Coandă, ca și alți savanți ai acelor timpuri, încercau să prezinte idei și concepte revoluționare, materializate, ulterior în afaceri de succes.

Proiectul lui Henri Coandă, un eșec

Testul aparatului de zbor al lui Henri Coandă a fost un eșec, fuselajul fiind incendiat de motor. Proiectul nu a câștigat nici o finnțare, așa că a fost lăsat în urmă. S-a spus, chiar că însuși Henri Coandă ar fi încercat să testeze avionul.

Acesta s-ar fi înălțat un pic de la sol și, fiind greu de controlat, pilotul ar fi vrut să aterizeze forțat, ajungând într-un zid.

Citeți și: Taraful lui Caliu din Clejani, show total în avion! Prietenii lui Johnny Depp au ridicat pasagerii în picioare

Leziunile provocate de impact ar fi fost motivul pentru care Henri Coandă ar fi mers în baston. Ce-i drept, există multe povești despre motivele care i-ar fi afectat mobilitatea lui Coandă, inclusiv o expediție exotică.

Primul zbor oficial al unui avion cu reacție a fost consemnat de Federația Aeronautică Internațională în 194-, la 27 august, în urmă cu fix 82 de ani.  Este vorba despre prototipul italianesc Caproni Campini N.1 

Proiectul nemților nu a putut fi înregistrat oficial, fiind unul secret

Ulterior s-a aflat un lucru incredibil. Cu fix un an înainte, tot pe 27 august, nemții testatseră cu succes un proiect secret, avionul cu reacție Heinkel He 178.

Așa cum se întâmplă, de obicei, armata a dezvoltat proiecte de înzestrare cu variante miliatrizate ale avioanelor cu reacție. Spre finalul celui de-al Doilea Război Mondial, nemții aveau deja un aparat operațional, prea târziu, însă, pentru a mai influența soarta conflictului.

Abia în 1949, la patru ani de la încheierea războiului, a apărut modelul britanic de Havilland Comet, recunoscut drept primul avion din lume, propulsat de motoare cu recție, destinat zborurilor comerciale.

Citește și: Bunica de 93 de ani, al cincilea zbor pe aripi

În 1952, deja existau curse de linie operate cu acest model. Cert este că Henri Coandă, decedat în 1972, la București, nu se urca niciodată în avioane propulsate de motoare cu reacție. Se spunea că savantul era supărat că nu i se recunoaște rolul avut în dezvoltarea acestei industrii.

Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro!

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.antena3.ro
image
www.bugetul.ro
Ion Tiriac (Sportpictures) jpg
image
image
image
image
image
image
hipodrom baneasa jockeyclub1 jpg
supermarket jpeg
cruce pixabay jpg
parau peta1 jpg
image png
tiktik chelnerita png
fabrica freepik jpeg
dieta peste somon cu legume   shutterstock 2255828609 jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net